Избрани Новини

Един по-различен поглед на катастрофата в Калояновец

Общество

14-07-2014, 23:03

Автор:

Мира Боева

Всичко от Автора

Още по Темата:

Помощник-машинистът е карал влака?

Със 110 км/ч е летял влакът София-Варна

Дядото от дерайлиралия влак намери близката си

Още един влак дерайлира

Щетите от дерайлиралия влак са за над 2 млн. лв.

Изписаха помощник-машиниста на дерайлиралия влак

Загиналият край "Калояновец" машинист е от депото в Пловдив

Един загинал и 14 ранени в инцидента край Калояновец

Танк ще разчиства обърнатите вагони на гара Калояновец

Линията при гара Калояновец е разчистена

Ето какво казаха от Локомотивно депо за катастрофата край "Калояновец"

Потвърдено: Човешка грешка причинила трагедията "Калояновец"

Разпитаха втория машинист на влака, катастрофирал на Калояновец

Дерайлиралият влак се е движил по новооткрития високоскоростен участък

Багажът на пътниците от дерайлиралия влак е поет за съхранение

Дерайлиралият влак е пътувал по направлението София-Варна

Какво наложи неспиращ по разписание влак, да бъде пропуснат през отклонителен коловоз?


Вече настъпва трето денонощие от трагедията в Калояновец. Експерти и управници се надпреварват да дават изявления за инцидента, като че да заситят глада на обществото - да бъде намерен и наказан виновникът.

Досъдебно производство за причиняване на телесни повреди на повече от едно лице и смърт на едно лице, при управление на подвижен железопътен състав, е образувала Окръжната прокуратура в Стара Загора.

На този етап разследването е срещу неизвестен извършител, но медиите гърмят със заглавия: "Грешка на машинистите е довела до трагедията", "Машинистите на дерайлиралия влак са пропуснали не един, а два предупредителни сигнала", "Машинистите са виновни за катастрофата, защото не са намалили скоростта въпреки предупрежденията", "Слънцето заслепило машинистите", "Помощник-машинистът управлявал. Мълчи...", "Човешка грешка е причина за трагедията".

Докато се търсят причините за катастрофата обаче, в обществото назряват два въпроса, които чакат своите отговори:
1. Какво е наложило неспиращ по разписание влак да бъде пропуснат през отклонителен коловоз (за да намалява скоростта)?
2. Какво е наложило пътници да се местят от перон на перон, минути преди преминаването на неспиращ влак?

Да разгледаме някои от хипотезите, лансирани в медиите:

Слънцето от изток заслепило машинистите. Слънцето в 15:20 грее от югозапад, но високо горе в небосвода, така че тази хипотеза би следвало да отпадне. Или най-малкото изглежда смехотворна. Всеки машинист, пътувал по маршрута би отговорил, че на гара Калояновец влаковете се движат на север и на юг, на изток няма как да се е движил.

По разписание влакът не спира на гара Калояновец, минава гарата транзит по главния коловоз с разрешена скорост до 100 км/час. По незнайни обаче причини персоналът на гарата нарежда отклонение. Машинистите би трябвало да видят тази промяна по сигнализациите на предупредителния и входния семафори, което би било достатъчно, за да намалят скоростта от 100 на 40 км/час. Но... не са я видели?! Дали това е дефект на осигурителната инсталация или автоматиката, или пък и двамата в кабината на локомотива са били заблудени или са се разсеяли - това е въпрос от компетентността на следствените органи. При всички случаи обаче няма такова положение, в което слънцето да маскира сигнал на семафора. Поне досега няма известен подобен случай.

Преди да влезе влак, в която и да е гара, има задължително два семафора - предупредителен и входен. Първият дава предупредителен сигнал дали е разрешено влизането в района на гарата или трябва да се спре пред входния сигнал; дали влакът да влезе с до 100 км/ч за правия коловоз или с до 40 км/ч за отклонителен коловоз. Този семафор е поне на 1200 метра спирачен път от входния семафор, с осигурена видимост поне 200 метра. Вторият - входен семафор дава указание дали влакът ще спира в гарата или ще премине транзит.

Може да е имало повреда в автоматиката? Но дори, ако междугаровата автоматика не е работела и влаковете се пускани по телефона от една гара на друга, то гаровата автоматика трябва да е била в изправност и семафорите и стрелките да са се управлявали нормално? ...т.е. маршрутът се нарежда, стрелките се обръщат и заключват, релсовите вериги са свободни и семафорите показват съответно, че има вход в отклонение.

Щом семафорите са показвали съответни на маршрута показания, най-вероятно и автоматиката следва да се изключи от причините за катастрофата.

Остава хипотезата "човешка грешка". Да, най-вероятно човешка грешка е причина за трагедията и обществото разчита разследването професионално и отговорно да си свърши работата. Най-лесно е вината да бъде хвърлена върху машинистите. Но не е ли това опит за прикриване на истинските причини и замазване на следите, причинили инцидента? Не е ли заблуда на обществото?

Всяка гара има План за приемане, изпращане и пропускане на влаковете и този план е задължителен. Одобрява се от "куп началници". Какво е наложило онзи, който подготвя маршрута на влака за преминаване през гарата, да промени този план? И кой е разрешил? Каква е причината за това? Ето това иска да знае обществото. Иска отговори.



Топ Новини

Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов