Ще има ли скоро ж.п. връзка със Скопие? - blagoevgrad.utre.bg

Ще има ли скоро ж.п. връзка със Скопие?

29 октомври 2017, 18:00 | blagoevgradutre
  • Снимка:
    ТД "Осогово" - Кюстендил

    Тунелът е замислен още през 19 в.,

Непробит е напълно граничният тунел под Осоговската планина при Гюешево

16 тунела ще бъдат изградени от наша страна по проекта за нова линия от Радомир през Кюстендил до Гюешево. Линията ще минава в тунел при Гюешево. Той обаче изглежда така, както и преди 60 години и продължава да е не напълно пробит, информира БНТ.

14 години изминаха от срещата на тримата президенти при Гюешево. След тях дойдоха други, на няколко пъти и в трите страни, смениха се правителства в България, Македония и Албания, които искаха да съградят връзката Адриатическо - Черно море. Част от нея е и непостроената жп линия София - Скопие с непробития напълно граничен тунел под Осоговската планина.

БНТ- Имаше път, сега вече всичко е покрито с листа, дори има израсли борчета?

- Това е естествено за този тунел, където се намира вододелната линия на София-Кюстендил-Скопие.

БНТ: От другата страна как продължават нещата?

Д-р Ангел Джонев, историк: От другата страна нещата са в не по-добро състояние. Ако погледнем изхода на тунела, той даже е в малко по-тежко състояние. Но общо взето този проект за жп линия до голяма степен показва какво представляват българо-македонските отношения.

Тунелът е замислен още през 19 в., но физическото изграждане започва едва през 1942 г. по време на българската администрация във Вардарска Македония и Беломорието. Съоръжението се строи от смесено българо-германско предприятие. Всичко е стриктно описано във ведомости, запазени до днес - колко работници са заети, каква е надницата им. От наша страна са прокопани и облицовани една четвърт от общата дължина на тунела, която е близо 2,5 км.

За последен път звуците на техниката тук се чуват през 1947-48 година, когато тунелът е завършен в този вид.

Работата замира, когато застиват и отношенията между София и Белград по македонския въпрос. Тогава Македония вече е част от Югославската федерация.

Днес тунелът продължава да чака липсващите релси, които трябва да минат през него - над 50 км от Гюешево в България до Беляковци в Македония.



Коментари

Няма коментари.

Добави коментар

* Задължителни полета